Friday 2 January 2015

FUSE MISSION




 The Far Ultraviolet Spectroscopic Explorer (FUSE)

~ By: Nor Shafika Binti Abd Majid ~

Pengenalan:
        FUSE merupakan satelit atau teleskop astrofizik kepunyaan NASA yang bertujuan untuk meneroka alam semesta. FUSE mengesan cahaya di bahagian jauh spektrum ultraungu elektromagnet (kira-kira 90 hingga 120 nanometer) yang tidak boleh dikesan oleh teleskop lain.
        Misi utama adalah untuk mengenalpasti deuterium universal dan untuk mempelajari tentang masa pemprosesan yang terbaik deuterium yang ditinggalkan daripada Big Bang. Teknik yang digunakan adalah spektroskopi yang mempunyai resolusi tinggi di kawasan spektrum ultraungu.
            Satelit FUSE telah dilancarkan ke orbit kapal roket Delta II pada 24 Jun 1999. Satelit FUSE telah ditamatkan pada 18 Oktober 2007 dan tidak lagi aktif kerana sebab-sebab tertentu. Sehingga 2014, FUSE  tetap merupakan misi astrofizik yang terbesar dan paling kompleks yang telah beroperasi daripada universiti.          
Pelancaran Satelit FUSE
Struktur FUSE



Peneraju FUSE:

          Johns Hopkins University (JHU) telah memainkan peranan utama dalam membangunkan serta mengendalikan misi FUSE. Kerjasama lain antaranya Universiti Colorado di Boulder, Universiti California di Berkeley, rakan antarabangsa Agensi Angkasa Kanada (CSA) dan Agensi Angkasa Perancis (CNES) , dan banyak rakan-rakan korporat. Profesor Warren Moos daripada Henry A. Jabatan Rowland Fizik dan Astronomi di JHU adalah merupakan Penyelidik Utama.




Komponen Satelit FUSE:
Satelit FUSE terdiri daripada dua bahagian utama, kapal angkasa dan alat sains.  
 
~Kapal angkasa: mengandungi semua unsur-unsur yang diperlukan untuk menjanakan dan menunjuk satelit. Ia terdiri daripada sistem kawalan sikap, panel solar, komunikasi elektronik, dan antena.
~Instrumen sains: mengumpul cahaya objek jauh dan mengandungi peralatan yang diperlukan untuk menyuraikan dan merakam cahaya. Ia terdiri daripada cermin teleskop, spektograf (dan pengesan elektronik), dan merupakan panduan kamera elektronik dipanggil Ralat Halus Sensor (atau FES).
Kapal angkasa dan alat sains mempunyai komputer sendiri, dimana kedua-duanya menyelaraskan aktiviti-aktiviti satelit.




Satelit FUSE di Angkasa Lepas


Operasi FUSE:
          FUSE menggunakan empat segmen cermin bertujuan memantulkan cahaya untuk memberi tumpuan. Dua segmen cermin disalut dengan bahan (silikon karbida) yang mempunyai pencapaian yang unggul pada panjang gelombang ultraungu singkat, dan dua lagi segmen cermin telah disalut dengan bahan yang berbeza (aluminium dan litium fluorida) yang mencerminkan lebih baik pada jarak gelombang yang lebih panjang. FUSE juga menggunakan dua pengesan elektronik yang canggih untuk melihat cahaya ultraungu yang masuk dan merakamnya secara digital untuk pautan turun ke tanah.
          Lampu ultraviolet yang dilihat oleh FUSE telah tersebar ke dalam spektrum oleh empat komponen optik khas dipanggil jeriji (satu untuk lampu dari setiap satu daripada empat segmen cermin). Ralat Halus Sensor (atau FES) kamera adalah "mata" daripada satelit yang bekerja dalam cahaya yang boleh dilihat. FES dapat melihat bintang turun sehingga magnitud ke-14, iaitu kira-kira 5,000 hingga 10,000 kali perlahan. FES menghasilkan hanya "gambar" yang datang dari FUSE, tetapi kerja sebenar FUSE adalah untuk memerhatikan spektrum objek astronomi dalam cahaya jauh-ultraungu yang tidak dapat dilihat dengan teleskop darat.
          Analisis spektrum ini menyediakan pelbagai maklumat mengenai setiap objek yang diperhatikan dan setiap gas atau debu di sepanjang garis penglihatan yang mungkin telah menyerap sebahagian daripada cahaya di sepanjang jalan.

                                 
Untuk keterangan lanjut, sila layari laman web :

 




                                    



 
 

No comments:

Post a Comment