Thursday 1 January 2015

Misi Pengembara Maju Komposisi (ACE)

Misi Pengembara Maju Komposisi (ACE)

by Mohd Fitri Bin Ibrahim Chin Fook



JOM LIHAT TENTANGNYA





Latar Belakang :

19 Jun 1983ACE dikandung pada mesyuarat di Universiti Maryland. Mesyuarat itu yang dihoskan oleh George Gloecker dan Glen Mason.
Para peserta Drs. LF Burlaga, SM Krimigis, RA Mewaldt, dan EC Stone. Mesyuarat ini telah didahului oleh dokumentasi awal dari Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory (APL) dan University of Maryland di bawah nama cadangan daripada Cosmic Composition Explorer
Satu cadangan yang tidak diminta telah meletakkan bersama-sama dan dikemukakan kepada Pejabat Program Pengembara NASA pada akhir tahun itu, tetapi tidak diambil tindakan.

1986 Cadangan ini telah dibangkitkan oleh Dr Vernon Jones dan secara rasmi dikemukakan semula untuk NASA sebagai sebahagian daripada Program Pengajian Konsep Pengembara. 

1988 : Misi ACE telah dipilih untuk "Fasa A" (konsep) Kajian satu tahun. Kajian ini merupakan hasil kerjasama antara reka bentuk kapal angkasa dan pasukan sains.

22 April 1991 : Misi ACE telah dirasmikan apabila kontrak di antara NASA / GSFC dan Institut Teknologi California telah ditandatangani. 
APL, pereka dan pembina kapal angkasa ACE, telah terlibat dalam merancang untuk Fasa B (definisi).

April-Julai 1991 : Pada permulaan kapal angkasa ACE adalah diutamakan untuk misi sokongan ACE, spesifikasi sistem kapal angkasa dan sokongan instrumen ACE dan definisi antara muka. 

 Ogos 1992Fasa B misi ACE telah dirasmikan.


November 1993 Misi Semakan Rekabentuk Permulaan telah diadakan. Fasa C / D (pelaksanaan) bermula tidak lama selepas itu.

Reka bentuk dan Ciri-ciri Kapal Angkasa :




Panjang : 1.6 meter
Tinggi : 1 meter (tidak termasuk empat jajaran solar dan magnetometer booms yang bersambung di 2 solar panel)
Berat : 785 kg (termasuk 189 kg bahan api hidrazin untuk kemasukkan orbit dan penyelenggaraan)
Jajaran solar menjana kira-kira 500 watt kuasa. 
Kapal angkasa berputar pada 5 rpm, dengan paksi putaran umumnya menunjuk sepanjang garis bumi-matahari dan sebahagian besar instrumen saintifik di bahagian atas (menuju ke matahari) dek.

 Bahan Bahan ACE :

CRIS : The Cosmic Ray Isotope Spectrometer
ULEIS : Ultra Low Energy Isotope Spectrometer 
SWIMS : Solar Wind Ions Mass Spectrometer 
EPAM : Electron, Proton, and Alpha Monitor 
MAG : Magnetometer
SIS : Solar Isotope Spectrometer
SEPICA : Solar Energetic Particle Ionic Charge Analyzer
RTSW : Real-Time Solar Wind Data
SWICS : Solar Wind Ion Composition Spectrometer
SWEPAM :Solar Wind Electron, Proton, and Alpha Monitor 


Objektif ACE :

Objektif utama ACE adalah untuk mengukur dan membandingkan komposisi beberapa sampel perkara, termasuk korona solar, angin solar, dan lain-lain zarah penduduk planet, bintang sederhana tempatan (ISM), dan jirim galaksi. Walaupun terdapat kemajuan yang hebat menangani objektif ini, syarat yang berubah sepanjang kitaran solar menunjukkan peluang baru. Di samping itu, pemerhatian baru dan kemajuan teori, misi baru, dan matlamat yang sentiasa berubah NASA dan Sambungan Matahari-solar Sistem (S3C) Tema telah memperkenalkan cabaran baru, termasuk matlamat untuk mencapai pemahaman saintifik diperlukan untuk meramal cuaca ruang angkasa dalam masa tahun akan datang apabila manusia akan melangkaui pelindung bumi magnetosfera.



Orbit ACE dan Strategi  Penggunaan Bahan Api :

Tiga jenis gerakan (kedudukan, orbit dan spin) telah digunakan sejak Julai 2001 untuk mengawal ACE. Gerakan Orbit menggunakan 3lbm / tahun bahan api setiap tahun dan mengekalkan kapal angkasa terikat kepada titik librasi L1. Kedudukan gerakan menggunakan 6lbm / tahun dan dikehendaki untuk mengekalkan kekangan antena HGA. Dengan strategi ini, penggunaan bahan api adalah sejumlah 9 Ibm / y , dan 154  Ibm  bahan api baki sehingga Oktober 2007 akan digunakan menjelang tahun 2024.

Pada mulanya, dua gerakan Z-paksi menggunakan 16 Ibm / y telah digunakan untuk menghalang Matahari-Bumi-Kapal Angkasa (SES) dari sudut turun di bawah 4.75 ° kerana evolusi semulajadi orbit Lissajous (lihat rajah di bawah). Konservatif Zon Pengecualian Solar (SEZ) ini direka untuk mengelakkan gangguan radio solar dengan pautan turun itu. Hasil daripada menghentikan gerakan Z-paksi selepas Julai 2001, ACE singgah SEZ dengan sudut SES <2 ° setiap 3 bulan dari September 2003 melalui Mei 2005. Walaupun fluks radio solar mengurangkan margin pautan telemetri sehingga <3 dB dalam beberapa transit ini, tiada data sains telah hilang, sebagai ACE perakam keadaan pepejal mempunyai kapasiti 86 jam. Arahan kapal angkasa diteruskan tanpa gangguan. NASA dan NOAA tidak hilang apa-apa data semasa transit SEZ, walaupun pada Mei 2004 apabila sudut minimum SES adalah 0.2 ° semasa lintasan 21 jam cakera solar sebagaimana dilihat dari Bumi.


Sebagai orbit Lissajous terus berkembang, transit SEZ seterusnya dalam 2 ° akan dapat pada 2011-2013 di maksimum solar. Berdasarkan pengalaman sepanjang 2003 - 2005, kami menjangka kehilangan data yang minimum pada maksimum solar.



Rujukan :

http://www.srl.caltech.edu/ACE/

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Composition_Explorer

http://science.nasa.gov/missions/ace/
















No comments:

Post a Comment