Monday 29 December 2014

Mars To Stay

Penempatan di Marikh (Mars To Stay)



Sumber : https://www.indiegogo.com/projects/mars-one-first-private-mars-mission-in-2018

  Penempatan di Marikh merupakan misi yang dikemukakan  untuk menghantar angkasawan yang akan bermaustautin di Marikh. Ini merupakan perjuangan manusia untuk menguasai planet selain bumi. Kenderaan kecemasan untuk pulang ke bumi akan dikitar semula menjadi tempat penenempatan angkasawan di planet Marikh. Misi ini dibincangkan secara rasmi dalam “Case for Mars Workshop “ pada 1990 oleh George Herbert dengan tajuknya “One Way to Mars ”.
      Selain itu,Misi ini dilaksanakan untuk mengurangan kos mengaji planet Marikh dan juga memastikan penempatan kekal di Marikh. Misi ini mendapat sambutan meriah daripada orangterkenal di astronomi dan juga persatuan NGO. Sebagai contoh , Buzz Aldrin bekas angkasawan dalam misi Apollo telah memberi pandangannya di forum “Forget the Moon , Let’s head to Mars” dan “The Call of Mars”. Beliau menyokong ideal menjadi spesies dua planet dengan tinggal di Marikh .Mars Underground, Mars Home- stead Foundation dan Mars Artists Community merupakan persatuan NGO yang mewarisan polisi dan ideal Penempatan di Marikh.

Cadangan

1.Hujah kepada penempatan

       Pemulangan angkasawan dari permukaan Marikh merupakan penghalang yang terbesar dalam Misi Marikh. Untuk menyelesai masalah ini , ideal satu hala perjalanan telah dikemukakan kerap kali. Hujah ini dibincangkan oleh Paul Davais dalam New York Times 2004 dan Davais telah merekakan pelan satu hala perjalannya.

2.Pelan Aldrin Asal

Kumpulan pertama yang mengandungi enam angkasawan akan mencapai permukaan Marikh pertama kali dan diikuti oleh kumpulan lain sehingga tiga puluh angkasawan telah menetap di Marikh. Ini merupakan permulaan manusia bermaustautin di Marikh . Oleh sebab permukaan Marikh menpunyai sumber-sumber asli yang serupa di bumi , revolusi manusia di Marikh muda dicapai berbandingkan dengan bulan.
Angkasawan yang akan dipilih adalah orang yang berilmu dalam beberapa  bidang dan dalam usia tiga puluh tahun. Lima tahun yang pertama angkasawang yang dipilih akan dilatih . Pada umur tiga puluh lima , tiga pasangan angkasawan akan dihantar ke Marikh dan diikuti oleh beberapa pasangan lagi. Dalam usia 35 hingga 65 ,  angkasawan bermisi unutk membina penempatan dan infrakstruktur yang akan mengawal  gene manusia supaya tidak pupus. Apabila angkasawan yang dihantar mencapai usia 65 , mereka akan diberi pemilihan bersara di Marikh atau bumi.

3.Mars One


sumber: http://www.mars-one.com

            Pada 2012 , satu cadangan yang baru telah dikemukakan oleh Mars One . Mars One merupakan projek penerbangan angkasa swasta yang dipimpin oleh usahawan Bas Lansdorp dari Dutch. Pelan Mars One bercadang untuk menghantar satellite perhubungan dan juga lander pencari jalan sebelum 2016 ke Marikh. Selain itu , empat manusia yang dipiluh  akan menetap di Marikh pada 2023 dan diikuti oleh empat angkasawan setiap dua tahun.
           Kehidupan angkasawan dan aktiviti harian di Marikh akan serupa kehidupan di dunia. Angkasawan akan terlibat dalam pelbagai kajian sendiri di Marikh. Apabila kematian yang tidak dapat dielakkan berlaku , upacara  sama dengan Bumi akan dilakukan. Kehidupan angkasawan lain dan misi ini akan diteruskan walaupun kematian berlaku.
           Radiasi semasa perjalanan ke Marikh dijangka adalah 386+/- 63mSv. Jangkaan radiasi ini tidak melebihi tahap maximun radiasi dalam kerjayaan angkasawan. 
            Dalam melancarkan projek ini , Mars One telah membuka permohonan kepada manusia sedunia. Projek ini mendapat 200,000 permohonan dan 1058 anatara mereka telah dipilih dalam kelayakan pertama. Perlantikan ini  dijalankan dengan sponsor dari rancangan realiti televisyen.

4.Permulangan Kecemasan

            Eric Machmer telah mengemukakan cadangan misi penempatan di Marikh. Selepas 550 hari di Marikh , satu pemeriksaan kepada kesihatan angkasawan akan dijalankan untuk menentukan adakah Marikh boleh ditinggal oleh manusia. Pemerikasaan akan dijalankan setiap 550 hari sehingga kebetulan manusia dapat hidup dalam suasana Marikh dibuktikan. Selepas itu , kenderaan unutk permulangan kecemasan akan dijadikan tapak penyelidikan.

Rujukan


1.Mars to Stay. (2014, December 15). In Wikipedia, The Free Encyclopedia. Retrieved 04:53, December 30, 2014, from http://en.wikipedia.org/w/index.phptitle=Mars_to_Stay&oldid=638224387
2. Mars One .(2014, December 15). from http://www.mars-one.com



YEW WAN HUI A11SC0074

No comments:

Post a Comment